cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
Edu Geography
ISSN : 22526684     EISSN : 25490346     DOI : -
Core Subject : Science, Education,
Edu Geography [p-ISSN 2252-6684|e-ISSN 2549-0346|DOI 10.15294.edugeo] publishes original research and conceptual analysis of geography education. Edu Geography provides a forum for educators and scholars to present innovative teaching strategies and essential content for elementary and secondary geography, AP Human Geography, introductory college geography, and preservice methods courses. The journal invites scholarly work in the areas of how students learn and instructors teach by preserving and disseminating research. It is also a forum for discussion of state, national, and international trends in geography education. The journal seeks original manuscripts that contribute to the understanding of issues and topics associated with geography education.
Arjuna Subject : -
Articles 10 Documents
Search results for , issue " Vol 2 No 1 (2013)" : 10 Documents clear
PENGEMBANGAN MEDIA MODEL SIMULASI SIKLUS AIR TIGA DIMENSI UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN GEOGRAFI PADA SISWA BERKEBUTUHAN KHUSUS (Studi Kasus di SMALB Negeri Semarang) Kussusilo, Meriena Mustikaning; Juhadi, Juhadi; Arifien, Moch.
Edu Geography Vol 2 No 1 (2013)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

PENGEMBANGAN TES PILIHAN GANDA YANG BERKUALITAS PADA MATA PELAJARAN GEOGRAFI KELAS XI IPS SEMESTER GENAP SMA NEGERI 3 PATI TAHUN AJARAN 2012/2013 Indriastuti, Diana; Tukidi, Tukidi; Sunarko, Sunarko
Edu Geography Vol 2 No 1 (2013)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan perangkat tes pilihan ganda yang berkualitas berdasarkan analisis teoritik yang meliputi kaidah penulisan soal dan analisis empirik yang meliputi validitas, reliabilitas, daya pembeda, tingkat kesukaran dan distraktor pada mata pelajaran geografi kelas XI IPS SMA Negeri 3 Pati Tahun Ajaran 2012/2013. Analisis reliabilitas dari uji lapangan pertama, uji lapangan kedua, dan uji lapangan ketiga diperoleh r11 > rtabel maka perangkat tes tersebut reliabel. Analisis daya pembeda dari 50 butir soal terdapat 31 (62%) soal cukup dan 19 (38%) soal baik. Analisis tingkat kesukaran dari 50 butir soal terdapat 14 (28%) soal mudah, 22 (44%) soal sedang, dan 14 (28%) soal sukar. Analisis distraktor dari 50 butir soal terdapat 50 (100%) soal baik. Simpulan akhir dari penelitian ini adalah perangkat yang dikembangkan sudah baik dan layak digunakan. This research aims to produce a multiple choice test of quality based on theoretical analysis which includes rules of writing and the empirical analysis that includes the validity, reliability, discriminating power, difficulty index, and distractor on the subjects of geography class XI IPS SMA Negeri 3 Starch academic year 2012/2013. Reliability analysis field test first, second field test, and third field test obtained r11 > rtable then the test is reliable. Analysis of discriminating power of 50 items with 31 (62%) enough items and 19 (38%) good items. Analysis of difficulty index of 50 items with 14 (28%) easy items, 22 (44%) medium items, and 14 (28%) difficult items. Analysis of the distractor of 50 items there are 50 (100%) good items. Final conclusion of this research is that the device has been well developed and fit for use.
EFEKTIVITAS BUKLET PARIWISATA KABUPATEN TEGAL BERWAWASAN LINGKUNGAN HIDUP SEBAGAI SUMBER BELAJAR PADA PEMBELAJARAN IPS SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 5 ADIWERNA KABUPATEN TEGAL saputri, sri nata; Arifien, Moch.; Sholeh, Muh.
Edu Geography Vol 2 No 1 (2013)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Buklet Pariwisata Kabupaten Tegal Berwawasan Lingkungan Hidup merupakan sebuah produk sumber belajar yang tepat untuk mengatasi permasalahan pembelajaran IPS di SMP Negeri 5 Adiwerna. Penelitian ini bertujuan mengetahui pembuatan Buklet pariwisata dan efektiktivitas Buklet Pariwisata terhadap pembelajaran IPS. Jenis Penelitian ini adalah penelitian pre-eksperimental dengan subyek penelitian diambil menggunakan teknik random sampling. Metode pengumpulan data untuk penelitian yaitu observasi, angket, dokumentasi dan metode tes. Hasil penelitian menunjukkan Buklet Pariwisata sangat layak digunakan sebagai sumber belajar pembelajaran IPS. Hasil uji perbedaan dua rata-rata (uji t) pada taraf Tourism booklet Tegal Environmental Life is a learning resource right product to address learning problems studied environmental IPS especially in SMP Negeri 5 Adiwerna. This study aims to determine the manufacture and efektiktivitas Booklets Booklets tourism Tourism for teaching social studies. This research is a kind of pre-experimental with subjects research were taken using a random sampling technique. Methods of data collection for the research is observation, questionnaires, documentation and test methods. Data analysis techniques using descriptive analysis and test persentatif two average difference (t test). The results showed booklet Tourism is very fit for use as a source of learning social studies Two test results mean difference (t test) at the 5% significance level cognitive learning outcomes indicate count of 0,000 t <t table of -4.612.
PENGEMBANGAN INSTRUMEN PENILAIAN DOMAIN AFEKTIF YANG BERKUALITAS PADA MATA PELAJARAN GEOGRAFI KELAS X DI SMA N 1 BOJA KABUPATEN KENDAL TAHUN AJARAN 2012/2013 Krisnawati, Yuhana Dwi; Sunarko, Sunarko; Santoso, Apik Budi
Edu Geography Vol 2 No 1 (2013)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

PENGARUH LATAR BELAKANG PENDIDIKAN PEDAGANG PASAR TRADISIONAL TRAYEMAN TERHADAP KESADARANKEBERSIHAN LINGKUNGAN DI SEKITAR PASARTRADISIONAL TRAYEMAN KABUPATEN TEGAL nurjanah, mifta nurjanah
Edu Geography Vol 2 No 1 (2013)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Perbedaan latar belakang pendidikan akan mempengaruhi pola pikir serta sikap seseorang dalam menghadapi permasalahan, seperti kesadaran dan kebersihan lingkungan. Seperti permasalahan kebersihan yang terjadi di Pasar Trayeman. Dengan teknik pengambilan sampel menggunakan Proportional Random Sampling sehingga didapatkan 74 sampel. Instrumen dalam penelitian ini adalah teknik wawancara dan angket. Teknik analisis data menggunakan deskriptif presentase (DP) dan analisis regresi sederhana yang diolah menggunakan MS Excel. Dari hasil penelitian dan pembahasan disimpulkan bahwa persepsi pedagang tentang pengaruh latar belakang pendidikan terhadap kesadaran kebersihan lingkungan sekitar pasar termasuk dalam kategori tinggi Differences in educational background will affect a persons mindset and attitude in the face of problems, such as environmental awareness and hygiene. Such as hygiene problems that occur in Pasar Trayeman. This research is quantitative with a variable X (level of education) and variable Y (hygiene awareness). This research has a sampling technique Proportional Random Sampling to obtain 74 samples. Instrument in this study is a questionnaire and interview techniques. The analysis using descriptive percentage (DP) and simple regression analysis were processed using MS Excel. The results of this research and discussion concluded that the perception of traders on the influence of the educational background of awareness about environmental hygiene market in the high category
KOMPARASI MODEL PBI BERMEDIAKAN VIDEO INTERAKTIF DENGAN MODEL KONVENSIONAL BERMEDIAKAN SLIDE POWER POINT MATERI HIDROSFER Sukmawati, Anif
Edu Geography Vol 2 No 1 (2013)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

OPTIMALISASI PENGGUNAAN BUKU SEKOLAH ELEKTRONIK (BSE) IPS PADA SMP/MTs Setyowati, Ratna Dwi; Sanjoto, Tjaturahono Budi; Banowati, Eva
Edu Geography Vol 2 No 1 (2013)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan mengetahui optimalisasi penggunaan BSE pada pembelajaran IPS (geografi) di SMP/MTs Kecamatan Kaliwungu Selatan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif. Lokasi penelitian di lima SMP/MTs pada Kecamatan Kaliwungu Selatan. Subjek penelitian adalah guru mata pelajaran IPS, peserta didik kelas VII dan VIII. Teknik pengumpulan datanya: observasi, wawancara dan dokumentasi. Validitas data yang digunakan teknik triangulasi data. Teknik analisis data menggunakan pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan verifikasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ketersedian buku hampir terpenuhi karena semua siswa mendapatkan pinjaman buku satu buku untuk dua siswa. Penggunaan buku tersebut kurang optimal karena siswa kurang paham dengan materi di BSE, siswa kurang aktif dalam KBM. Untuk mengatasi permasalahan ini disarankan dari peneliti adalah guru maupun sekolah hendaknya lebih mengoptimalkan BSE IPS sebagai sumber belajar yang efektif untuk siswa. This study aimed to optimize the use of BSE in social studies (geography) in SMP/MTs South Kaliwungu District. The research method used was a qualitative research method. There were research sites in five SMP/MTs in South Kaliwungu District. Research subjects are social studies teachers and students of class VII and VIII. Techniques of data collection: observation, interview and documentation. The validity of the data used was data triangulation technique. Techniques of data analysis were, data reduction, data presentation, and verification. The results showed that the availability of the book is almost fulfilled for all students to get a loan book of the books for two students. The use of the book is less optimal because students are less familiar with the material on the BSE, and students are less active in teaching and learning. To overcome this problem, researchers suggested teachers and schools should further optimize the BSE IPS as an effective learning resource for students.
EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE ROTATING TRIO EXCHANGE (RTE) TERHADAP HASIL BELAJAR KOMPETENSI DASAR ATMOSFER DAN HIDROSFER KELAS VII SMP 9 SEMARANG TAHUN AJARAN 2012/2013 wahono, wahono; Santoso, Apik Budi; Sutardji, Sutardji
Edu Geography Vol 2 No 1 (2013)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

HUBUNGAN ANTARA KONDISI SOSIAL EKONOMI KELUARGA BURUH ROKOK DAN AKSESIBILITAS TEMPAT TINGGAL DENGAN PEMILIHAN SMP/SEDERAJAT UNTUK PUTRA-PUTRINYA (Studi Kasus di Desa Padurenan Kecamatan Gebog Kabupaten Kudus Tahun 2013) Ristiyani, Anisa; Tukidi, Tukidi; Putro, Saptono
Edu Geography Vol 2 No 1 (2013)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

KOMPARASI MODEL PEMBELAJARAN AIR DAN EKSPOSITORI TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATERI LINGKUNGAN Mustagfiri, Rezza; Sunarko, Sunarko; Muh. Sholeh, Muh. Sholeh
Edu Geography Vol 2 No 1 (2013)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Page 1 of 1 | Total Record : 10